Bettfråga

Fick en fråga om vilket bett jag har bytt till och kom på att jag kanske inte har förklarat det tidigare :) 

Jag har under en lång period hoppat på ett babypelham med en läderrem under hakan istället för en kedja. Det har oftast fungerat bra men på slutet varierade effekten väldigt mycket pga hästens dagsform. Ena dagen sket han i att jag gjorde allt jag kunde för att bromsa fast att jag spänt åt läderremmen hårt. Nästa dag svimmade han när jag tog i tyglarna även om remmen var jättelös, och när jag då tog bort den helt blev han superstark igen... 

Så Erik Berggen gav mig då tipset att rida på gag. Först fick jag låna ett av Maria, ett vanligt tvådelat i metall vilket fungerade bra men blev liiiite skarpt. Köpte därför ett tvådelat happy mouth gag. Och än så länge fungerar det toppen! Han lyssnar alltid men blir inte så studsig. Han blir enkel att reglera och verkar trivas bra med det och även om förhållningarna fortfarande går igenom lite väl mycket ibland då jag inte har fått till timingen riktigt än så fastnar han inte så att han tappar fokus på hindret. 

Än så länge är jag alltså supernöjd :) 

Kommentera här: