Förändring = Förbättring

Så var det gjort. Efter mycket velande hit och dit har jag tillslut tagit tag i att göra om Kanans försäkring. Det känns faktiskt riktigt bra och månadskostnaden har nu kommit ner med 600kr i månaden vilket är välbehövligt som livet ser ut nu. Det är egentligen helt galet hur mycket pengar som vi lägger på försäkring på våra fyrbenta vänner. Kan det verkligen vara så att det är så mycket dyrare omkostnader kring skador jämfört med en bil? Inköpsvärdet på bilar kan ju många gånger jämföras med hästar men månadskostnaderna för bilen är ju så mycket bättre för bilen! Och hur billigt är det att repa en trasig bil på verkstad - typ inte alls! Jag betalar mer på två månader på Kanans försäkring än vad jag gör på bilen på hela året. Det är faktiskt sjukt! Och dessutom så är det mer fel på bilen än på hästen...

Så nu har jag lagt om så att jag får ut mindre pengar om han inte skulle gå att använda som hopphäst längre. För det blir fortfarande inte dyrare att ta ett lån på resterande summa för att köpa en ny häst än vad jag tidigare har betalat i försäkring. Det viktigaste är ju att jag kan ta hand om honom om han blir sjuk, alltså att veterninärvården fortfarande ingår i försäkringen vilket den gör.

Kommentera här: